קיגל ירושלמי




קיגל, הפשטידה המתוקה והמפולפלת שגורמת לכל קידוש להפוך ל'קידש' בהחלט לא הגיעה לביתנו מאימות אימותי, ולא, גם לא מאבות אבותי. את הקיגל הכרתי בקידושים בבית הכנסת. זה נחשב מאכל שרק יודעי סגולה יודעים להכין, כלומר- כולם יכולים לנסות, מעטים באמת יצליחו.
כבר ברור שעצם הקביעה הזאת הכניסה אותי לאמביצית קיגל, ואת המתכון הראשון קיבלתי מחברה מפורום האוכל הכשר האגדי ושמחה לבשר שהצליח לי על הנסיון הראשון. בינתיים כבר הכנתי אותו עשרות פעמים, המתכון נשאר והטעמים שופרו ותוקנו לפי הצורך.
הבעיה התחילה כשאף אחד בבית שלי לא אהב קיגל, אז התחלתי לייצא, ולהכין לחברים ושכנים לכבוד כל מיני הזדמנויות חגיגיות.
ההזדמנות הכי חגיגית שנקרתה בדרכי בינתיים היתה הבר מצווה של הבן שלי, שנחגגה לפני כמה שבועות, ולכבוד הקידוש בביתנו הכנתי לא פחות משנים עשר קיגלים, חמים, מתוקים ומפולפלים.
עכשיו אני מרגישה שכבר צברתי מספיק קילומטראז' בשביל להודיע חגיגית שבידי מתכון קל, שגם תמיד מצליח, אם רק מקפידים על כמה כללים פשוטים.





קיגל ירושלמי
__________



1/2 כוס שמן
1/2 כוס סוכר
5 כוסות מים

חבילת אטריות דקות (של אוסם, 400 גרם)

1/4 1 כף מלח
1/2 כוס סוכר
4 כפיות פלפל שחור
4 ביצים




1. מכינים בתוך קנקן 5 כוסות מים.
2. בסיר גדול רחב וטוב שלא נדבק, מכינים קרמל מהשמן והסוכר. בוחשים בעזרת כף עץ ללא הפסקה. בשלב מסוים הסוכר מתגבש וזה סימן שצריך להמשיך. באיזשהו שלב הוא נמס בחזרה ומיד מתחיל להשחים. ממשיכים להשחים תוך בחישה- לא לפחד. 
3. ברגע שהקרמל חום כהה (רגע לפני שהוא נשרף) 
הסימן שלי הוא שהקרמל צריך להיות בצבע שאתם רוצים שהקיגל יהיה.
שופכים לתוך הסיר בזהירות את המים בבת אחת כדי שלא יתיזו. בשלב זה הקרמל מתקרר ומתגבש, צריך להמשיך לבחוש עד שהוא נמס בחזרה והמים רותחים.





4. כשהמים רותחים מוסיפים פנימה את האטריות, את חצי כוס הסוכר הנוספת ומלח ומערבבים היטב.
5. סוגרים את המכסה ומבשלים כ-7-8 דקות עד שהאטריות מוכנות.מורידים מהאש ומוסיפים פנימה את הפלפל השחור מערבבים היטב, ונותנים לתערובת להתקרר.
6. מערבבים פנימה את הביצים אחת אחת במרץ, ושופכים לתוך תבנית עגולה או שתי תבניות אינגליש קייק (אני הכנתי בסיר ג'חנון).
7. אופים בחום בינוני-גבוה (200 מעלות) על טורבו כשעה וחצי-שעתיים, עד שהקיגל משחים יפה יפה.
8. אם מכינים יום יומיים מראש- שומרים בקירור ומחממים בשבת בבוקר על הפלטה שעה- שעתיים.






מגישים לצד מלפפון במלח כוסית 'משקה' ודג מלוח למהדרים ומתענגים על כל ביס.



תגובות

  1. זה כבר לא פעם ראשונה שאני משתמשת במתכון הזה ויוצא מצויין! תודה!

    השבמחק
  2. מהמם. צריך לכסות?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

רשומות פופולריות